Slaap lekker!

Slapen is gezond – dat weet iedereen.  Helaas zijn er ook veel mensen die problemen hebben met slapen. Woelen, piekeren, niet in kunnen slapen…  Droom jij van de heerlijke luxe om goed te kunnen slapen? Probeer deze tips en geniet van een gezonde nachtrust.

Psalm 127:2 ‘Vergeefs is het dat je vroeg opstaat, je laat te ruste legt, je aftobt voor wat brood – hij geeft het zijn lieveling in de slaap.’

 

  • 1.       Vermijd stress. Het lijkt een open deur te zijn, het is echter ontzettend belangrijk als je goed wilt kunnen slapen. Stress veroorzaakt spanningen in je lijf. Het geeft een verhoogde aanmaak van adrenaline, waardoor jij  je nog steeds opgejaagd voelt als je wilt uitrusten. Ga eens rustig zitten en gun jezelf  om goed na te denken over de volgende vragen:  Wat zijn jouw stressoren, oftewel wat  geeft jou stress?  Neem de tijd om ze allemaal op te schrijven. Wat zou je eraan kunnen doen? Hoe zou je het kunnen voorkomen? Het kan zomaar zijn dat er oplossingen in je hoofd komen, die je eerder niet had bedacht.

 

  • 2.       Plan je piekermomenten. Piekeren kunnen veel mensen de hele dag en nacht door, maar juist daardoor blijf je in de stress hangen. Piekeren geeft geen oplossingen, alleen maar spanning in je hoofd en lichaam. Gun jezelf in de ochtend en in de avond tien minuten tot een kwartier om alles te bedenken waar je over piekert of schrijf het op in een dagboek.  Bid er vervolgens voor. Tenslotte zegt Jezus: ‘geef je last aan mij’, dus waarom zou je het zelf dragen? Bid voor vertrouwen: God heeft alles in Zijn hand. Hij zorgt voor jou. Dit is geen cliché, maar een heerlijk bevrijdende waarheid.

 

  • 3.       Zorg voor een ontspannen avondritueel. Net als bij kinderen, werkt het ook voor volwassenen heel goed om een avondritueel te hebben. Het helpt je geest en lichaam om de dag goed af te sluiten en je over te geven aan de avond. Zet de televisie en computer ruim een uur voordat je wilt gaan slapen uit, zodat je ogen kunnen ontspannen en zodat je lichaam beter je ‘slaaphormoon’ melatonine aan kan maken, waardoor je slaperig wordt. Maak een avondwandeling, praat nog even met je partner, bid met elkaar, ga in bad, steek kaarsen aan in plaats van het felle kunstlicht en zet geluid uit. Met andere woorden: breng al je zintuigen tot rust.

 

  • 4.       Eet gezond en niet in de avond. Heerlijk: nog even een glas wijn voor het slapen gaan.  Vergis je echter niet: het lijkt ontspannend, maar je lever heeft ook weer de tijd nodig om de alcohol af te breken. Het lijkt misschien alsof je makkelijk in slaap valt door alcohol te nuttigen, maar vaak word je juist daardoor in de nacht weer wakker vanwege je lever die nog zo hard aan het werk is. Gun je lichaam rust door ook een uur voordat je gaat slapen niet meer te eten. Drink een glas water of een kop kruidenthee als je nog dorst of trek hebt, en laat het daarbij. Vermijd koffie of thee waar cafeïne inzit. Eet niet te zwaar. Zoals een gezegde zegt: ‘Ontbijt als een koning, lunch als een heer en dineer als een zwerver’.

 

  • 5.       Beweeg in de buitenlucht. Doordat we tegenwoordig veel zittende beroepen hebben, waarbij je binnen zit in een verwarmd kantoor, hoeft ons lichaam zich niet al teveel in te spannen. Juist  inspanning zorgt ervoor dat we beter kunnen ontspannen. De meeste mensen ervaren ook meer ruimte in hun hoofd wanneer ze zich lichamelijk inspannen, waardoor ze zorgen en problemen makkelijker los kunnen laten. Bewegen in de buitenlucht maakt je fitter. Het natuurlijke licht zorgt ervoor dat je immuunsysteem versterkt wordt, door de aanmaak van vitamine D en het is goed voor je humeur! Zeker als je slaapproblemen hebt, is het goed om voor het slapen gaan nog even een rondje te wandelen.

 

Goede nacht!

Ja, ik wil leven in balans!

Ontvang NU

het gratis e-boek

VAN DROOM TOT DOEL!

In tien stappen bereiken wat je echt wilt en leven vanuit Gods roeping voor jou!

We willen je graag inspireren en bemoedigen vanuit de Bijbel.

Meld je aan voor de inspiratiebrief en ontvang het e-boek.

Vraag? Opmerking? Tip? Gebedsverzoek?

Social Media