Hoe kan ik leven met mijn gevoeligheid?

In onze prestatiemaatschappij lijkt er geen plaats voor hooggevoelige mensen. We zien hooggevoeligheid als zwakte, terwijl je het ook als gave kunt zien. Het is dan wel goed om te weten hoe je ermee om kan gaan.

Veel mensen zijn op een bepaald vlak gevoelig. Hooggevoelige mensen zijn gevoelig op meerdere vlakken. Het belemmert hen vaak om goed te functioneren. Hooggevoelige mensen hebben een extra kwetsbare ziel. Ze laten veel meer prikkels binnenkomen dan gewenst is. Als jij hooggevoelig bent, dan zul je merken dat het lijkt alsof een ander allang weer is overgegaan tot de orde van de dag terwijl bij jou de prikkels nog heel lang blijven hangen. Je kunt het gevoel hebben dat je erin stikt. In feite heb je een heel slecht filter. Alles komt binnen en je beleeft het allemaal heel intens. Veel intenser dan de mensen om je heen. Het heeft effect op je psyche (‘mijn hoofd is zo vol en mijn gedachten staan nooit stil’), en ook op je lichaam (maagklachten, spanningshoofdpijn, slecht slapen en niet kunnen concentreren).

 

Herken jij je in de volgende punten?

• Je hebt een groot inlevingsvermogen.

• Je vergelijkt jezelf met mensen die veel sterker lijken.

• Op- of aanmerkingen voelen als forse kritiek.

• Je hebt het gevoel dat veel mensen over je grenzen gaan.

• Felle kleuren en fel licht maken je moe en geven hoofdpijn.

• Een aardig bedoeld schouderklopje voelt als bedreiging.

• Je hebt een scherpe neus waardoor jij je snel misselijk voelt.

• Onverwachte geluiden geven paniekgevoelens.

• Je maag kan niet tegen scherp gekruid eten.

• Je voelt je van tijd tot tijd somber, zonder directe oorzaak.

• Je bent snel vermoeid.

• Je maakt je veel zorgen over wat anderen van je denken.

• Je doet je best om te voldoen aan verwachtingen van anderen.

• Je kiest liever voor harmonie met de omgeving dan met jezelf.

• Je voelt je regelmatig emotioneel labiel.

• Je reageert sterkt op een – in jouw ogen – onaardige toon.

• Je legt de lat erg hoog voor jezelf.

 

Zeg ‘nee’ en zeg het vaak

Het woordje ‘nee’ is een ontzettend moeilijk woord voor hooggevoelige mensen. Ze willen de ander niet teleurstellen en zijn bang dat ze de ander kwetsen. Toch is het essentieel om het te leren zeggen. Je kan in eerste instantie zeggen dat je erover wilt nadenken. Dit geeft je in ieder geval ruimte om na te denken of je iets wel of niet wilt doen. ‘Het spijt me ontzettend, maar…’of ‘Heel attent dat je aan me denkt. Helaas moet ik daar nee op zeggen….’ zijn zinnen om toch ‘nee’ te zeggen, zonder dat je iemand heel hard afwijst.

 

Liefdesuiting

Hooggevoelige mensen houden vaak rekening met anderen. Ze zijn attent en heel intuïtief. Als jij hooggevoelig bent, zul je vrij automatisch en onbewust verwachten dat anderen net zo denken of handelen als jij doet. Als een ander niet attent is, niet vraagt hoe het met jou gaat of alleen zelf aan het woord is, dan volgt teleurstelling. Daaruit ontstaat boosheid, die je waarschijnlijk niet uit om de ander niet te kwetsen. Echte harmonie is liefdevoller dan schijnharmonie! Het is beter om harmonie met je eigen ziel te bewaren dan met een ander. Die ander kan weggaan uit je leven, jij echter niet uit jouw leven. Het is belangrijk veilig te zijn voor jezelf en datgene zeggen en kiezen wat bij jou past. Het is essentieel boosheid op een constructieve manier te uiten. Anders word je bitter, op een gegeven moment loopt de emmer over, en reageer je onredelijk. Boosheid zit als adrenaline in je lijf en zal er als adrenaline uitkomen. Sporten werkt daarbij erg goed, mits je jezelf toestaat om echt boos te worden. Ook ontspanning en voldoende slaap zorgen ervoor dat jij je minder zorgen maakt. Je fijngevoeligheid zou je kunnen omzetten in creativiteit. Creëren is zielenvoedend. Creatieve geschenken of kaartjes zijn uitingen van pure liefde. Even stilstaan. Jezelf verbinden met schoonheid. Gun jezelf die rustpauze, zodat jij je weer kunt opladen, Dan kun je weer uitdelen. Bedenk: jij bent mooi zoals je bent. God heeft jou zo gemaakt.

 

Tips

• Sporten is van levensbelang. Het maakt je sterker en het leert je (in fysieke zin, wat ook weer invloed heeft op je psyche) hoe jij je beter kunt wapenen of verdedigen. Zorg voor een buffer om te blijven ademhalen en te voorkomen dat de wereld zwart is.

• Zoek bevestiging en geborgenheid bij God, zodat je minder afhankelijk wordt van de bevestiging van mensen om je heen. Je mag liefde geven zonder het terug te verwachten.

• Spreek uit wat je dwarszit, zodat je geen emmer hebt staan die langzaam vol kan lopen. Als je regelmatig dingen zegt, hoef je geen conflicten te hebben. Dit voorkomt disharmonie!

• Neem tijd voor jezelf. Doe leuke dingen en geniet van het leven. Je zorgen maken kan altijd nog…

 

Deze blog is een bewerking van een artikel van Carianne Ros uit CV-Koers maart 2010

 

- Heb je het EO-Vrouwenmagazine Eva lees dan als aanvulling het artikel van Carianne Ros “Hoogsensitief en bruisend van energie!” in Eva 1, 2015 en EO-magazine digitaal

- In het radioprogramma “Open Huis Weekend” van zaterdag 14 februari 2015 tussen 12-14 uur, NPO radio 5, vertelt Carianne meer over hoogsensitief zijn. Meer informatie

Ja, ik wil leven in balans!

Ontvang NU

het gratis e-boek

VAN DROOM TOT DOEL!

In tien stappen bereiken wat je echt wilt en leven vanuit Gods roeping voor jou!

We willen je graag inspireren en bemoedigen vanuit de Bijbel.

Meld je aan voor de inspiratiebrief en ontvang het e-boek.

Vraag? Opmerking? Tip? Gebedsverzoek?

Social Media