In balans komen - Genieten en gezond leven

God zaait ons uit over de wereld. Wij zijn in de wereld gezaaid om te zijn als een licht in de duisternis, als zout in een flauwe maaltijd. We vallen eerst als zaadjes in de aarde, in het donker… in de stilte… Daar mogen wij zijn om te ontkiemen en sterk te worden. Daar ontdekken we wie wij zijn en waarvoor God ons bedoeld heeft.

God geeft ons in de stilte van de aarde steeds een beetje water om te groeien. Hij geeft ons elke dag weer mooie dingen, mensen, en natuur om ons heen.

 

Genieten!

Het water dat God ons geeft is om van te genieten! Vanuit de stilte die we hebben gevonden ervaren we hoeveel er te genieten is in ons leven en ontdekken we wat God ons elke dag geeft! Als we rust in ons leven hebben gebracht kunnen we genieten van de muzieklessen van onze kinderen, van de fietstocht naar ons werk, van het bezoek aan familie, we gaan zelfs meer genieten van slapen en eten. We leren te leven met aandacht, omdat we onszelf meer aandacht geven. Alles wat je aandacht geeft groeit! Ook jijzelf! Geniet dus van jezelf en geef jezelf de aandacht die je verdient! Alleen als je zelf voldoende energie hebt ontvangen heb je genoeg om uit te delen. Zodra je gaat uitdelen van iets wat je zelf niet hebt… vergroot je de kans op een burn-out!

 

Gezond leven en gezond voedsel

Langzaam groeien onze wortels en komt er een sprietje boven de grond uit. Een sprietje dat een prachtige plant zal worden, bestand tegen weer en wind. Terwijl we groeien nemen we voedsel en water op via de wortels naar onze bladeren. Een gezond leven en gezond voedsel zijn essentieel voor onze groei! Hoe komen we aan gezond voedsel? Wat is gezond geestelijk voedsel?

 

Jezus zei: ‘Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken’ (Johannes 15:5) Het zaadje dat in de aarde is gezaaid om te ontkiemen bestaat niet alleen uit ons eigen DNA! Jezus was al die tijd in ons en wij in Hem! Jezus wil in ons wonen, in ons hart! Ons voedsel komt via de wijnstok tot ons. Zonder wijnstok… geen voedsel. Jezus is onze wijnstok! Zolang wij in Hem blijven en Hij in ons… kunnen we voedsel ontvangen uit de aarde. Het water dat in de aarde aanwezig is kan alleen via de wijnstok, Jezus, bij ons komen. Jezus is degene die de weg voor ons heeft vrij gemaakt naar het voedsel dat wij zo nodig hebben. Hij is voor ons aan het kruis gegaan, zodat er een weg is naar Vrede. Wat is nu dat gezonde voedsel voor ons om te groeien, krachtig te worden en in stormen overeind te blijven?

Jezus zei: “Ik ben het brood dat leven geeft” (Johannes 6:35). Voor onze geestelijke groei hebben we Jezus nodig, Hij wil onze geestelijke honger stillen! Hij leidt ons naar het eeuwig leven! Gods Woord wordt ook vaak vergeleken met voedsel als brood (Jesaja 55:10-11), als melk en als vast voedsel (Hebreeën 5:12,14). Als we Gods Woord tot ons nemen en eten, dan blijven we gezond en groeien we tot prachtige ranken aan de wijnstok!

 

Tips en vragen om over na te denken

Geniet van wat je doet. Sta af en toe even stil om je bewust te worden van wat je doet en geniet. Hoe kun je in jouw omstandigheden ruimte maken om meer te genieten?

Geniet van de mensen om je heen. Wees je ervan bewust wat een zegen het is om deze mensen te kennen. Welke mensen heb je om je heen? Wat zou je graag met hen willen doen waarvan je kunt genieten?

Kies een hobby. Ontspan je met iets wat je leuk vindt om te doen. Neem tijd voor … jezelf!... Welke hobby vindt je leuk? Hoe kun je daar tijd voor inplannen?

Ga naar buiten en geniet van Gods natuur. Sta onderweg even stil, kijk, luister, ruik… Hoe kun je genieten van de aanwezigheid van God in jouw leven?

Gezond eten. Iets dat we allemaal wel weten! Eet gevarieerd, neem de tijd om te eten en proef wat je eet! Niet alleen ons lichaam heeft voedsel nodig, ook geestelijk hebben we voedsel nodig. Welk voedsel krijgt je ziel? Hoe ga je met Jezus om? Wat doe je met Gods Woord?

Gezond slapen. Als je voldoende slaapt, hoe beter je functioneert en lekkerder je in je vel zit! Een vast ritme is heel belangrijk: elke dag op dezelfde tijd gaan slapen en opstaan. Ook je ziel heeft rustpunten nodig, welke ruimte geef je daaraan?

 

Deze blog is de tweede in een serie van vier blogs geschreven door Elzemarij ’t Hart, zij nam deel aan de TotalBalance coach training.

Ja, ik wil leven in balans!

Ontvang NU

het gratis e-boek

VAN DROOM TOT DOEL!

In tien stappen bereiken wat je echt wilt en leven vanuit Gods roeping voor jou!

We willen je graag inspireren en bemoedigen vanuit de Bijbel.

Meld je aan voor de inspiratiebrief en ontvang het e-boek.

Vraag? Opmerking? Tip? Gebedsverzoek?

Social Media