In balans komen - Roeping

Gegroeid in je geestelijk leven ben je ‘volwassen’ geworden, ‘geestelijk volwassen’. Dan ben je sterk genoeg om stormen en tegenwind te weerstaan. Je leven is in balans gekomen! Het is tijd om jouw roeping te volgen! God roept jou!

God heeft een roeping, een doel voor iedereen. Dit zal niet altijd gemakkelijk zijn. Er is geen garantie dat het vlekkeloos zal verlopen! Denk aan het verhaal van Petrus die over het water liep. Hij vraagt niet om een garantie dat hij niet zal zinken als hij uit de boot stapt. Hij zegt niet: “Heer, zeg mij dat ik, net als u, ook niet zal zinken als ik nu uit de boot stap”. Hij vraagt Jezus om ‘geroepen te worden’. En Jezus roept hem! (Matteüs 14:28-29)

 

Jezus roept jou

Geef jij aan jouw roeping gehoor? Stap jij uit de boot? Dit is ontzettend eng, want buiten de boot stormt het en zijn de golven hoog! Of blijf je liever veilig in je boot? John Ortberg schrijft in zijn boek ‘als je op het water wilt lopen, moet je uit de boot stappen’: ” Jouw boot is datgene wat je een prettig gevoel geeft en niet op wil geven, zelfs niet als het je ervan weerhoudt om op te staan en met Jezus op de golven te wandelen!” Als je wil groeien en je roeping wilt volgen is het nodig uit die boot te stappen! Wil je weten wat jouw boot is? Ga na wat je grootste angst is, dan weet je het!

 

Talenten en dromen

God geeft jou juist die talenten en mogelijkheden die jij nodig hebt om jouw roeping tot uitvoer te brengen. Als je leeft in geloof en afhankelijkheid van Hem, dan werk je aan jouw groei, geniet je van het leven, leef je gezond, je hebt jezelf en je naaste lief met als gevolg dat je jouw roeping aan kunt! Niet gemakkelijk, wel mogelijk als je in balans bent, samen met God. Kijk naar de dromen die jij had als kind, kijk naar de talenten die jij hebt gekregen en kijk naar wat voor jou heel spannend is om te doen, wat je alleen in vertrouwen op God kunt! Dan ontdek je jouw roeping. Stap vervolgens uit je boot, kom van de bank af en ga jouw roeping volgen! Neem kleine stappen en vertrouw dat als jij kleine stappen neemt God de rest zal doen! Jouw roeping lijkt misschien een onmogelijke opgave, dat is juist het mooie! Aan het eind zul je nooit kunnen zeggen dat jij het allemaal zelf gedaan hebt! God zal het voor jou doen… Jij hoeft alleen uit de boot te stappen en op weg te gaan. En… geduld te hebben! God kent het principe van pelgrimeren: de weg is belangrijker dan het doel. Als je in balans bent weet je dat ook! Groeien hoort er immers bij en wil je graag! Neem daar tijd en ruimte voor: ga de weg! Zonder weg is het doel betekenisloos geworden!

 

Stop met vergelijken

Kijk niet naar anderen, wat zij allemaal doen en kunnen. Jij hebt je eigen talenten en dus ook je eigen weg! God vraagt immers geen rekenschap voor de dingen die je NIET gekregen hebt! Hij vraagt wat je hebt gedaan met wat je WEL gekregen hebt! Ga je weg met God, je leven in balans en je roeping in zicht… Dan ben je tevreden en gelukkig. Je voelt je ‘als een vis in het water’, je doet ‘waarvoor je in de wieg gelegd bent’ en je doet iets met ‘wat jou gegeven’ is!

 

Tips en vragen om over na te denken

Schrijf op wat je denkt dat jouw roeping zou kunnen zijn. Waarvan droomde jij als kind? Waarvoor ben je in de wieg gelegd?

Bid ervoor en ga in gesprek met mensen die jou goed kennen om te ontdekken of je hierin bevestigd wordt of niet.

Onderzoek mogelijkheden. Wat zou je kunnen doen om Gods roepstem beter te verstaan? Zijn er hindernissen op jouw weg en hoe ga je daarmee om?

Durf uit je boot te stappen met het verhaal van Petrus in je achterhoofd? Wat is jouw grootste angst om je roeping niet achterna te gaan?

 

Deze blog is de vierde blog in een serie van vier geschreven door Elzemarij ’t Hart, zij nam deel aan de TotalBalance coach training.

Ja, ik wil leven in balans!

Ontvang NU

het gratis e-boek

VAN DROOM TOT DOEL!

In tien stappen bereiken wat je echt wilt en leven vanuit Gods roeping voor jou!

We willen je graag inspireren en bemoedigen vanuit de Bijbel.

Meld je aan voor de inspiratiebrief en ontvang het e-boek.

Vraag? Opmerking? Tip? Gebedsverzoek?

Social Media