Zomer: tijd om tot rust te komen en te evalueren...

De zomer is een goede periode om rust te zoeken en te evalueren wat je doet, om welke reden(en) je dingen doet en voor wie je ze doet. Je bent in deze tijd even uit je dagelijkse sleur, je wil graag ontstressen en genieten bijvoorbeeld van het mooie weer en de natuur, waardoor je creatiever kan denken en je sneller gaat ontdekken: wat vind ik nu écht belangrijk?

Hoe sta je op dit moment in het leven? Leef je of ben je bezig met overleven, omdat je meegezogen wordt in alle dingen die je moet doen en die van jou verwacht worden? Waar wil jij gedurende deze zomer tijd voor maken?

 

Aan de hand van de vijf hoofdthema’s van TotalBalance kun je nadenken over de vraag wat jij nu écht belangrijk vindt.

 

Geloven

Het geloof is de basis. Ieder mens is - bewust of onbewust - op zoek naar de zin van het leven en uiteindelijk kom je altijd uit bij God. De schepping die zo’n precies ritme heeft en zo mooi gemaakt is; niemand kan de natuur namaken op eenzelfde verfijnde wijze als ze geschapen is. Dit is ook waarom Paulus zegt dat niemand een excuus heeft om niet in God te geloven, omdat de schepping altijd Gods grootheid openbaart (Romeinen 1:19-23). Leven in balans vraagt om een leven van overgave. Dit vinden we lastig. We willen graag zelf op de troon van ons leven zitten in plaats van ons leven in de handen van God te leggen. Hij wil de Herder van ons leven zijn. Wil jij je door Hem laten leiden en hoe kan je dat doen?

 

Groeien

Zoals jij bent is er slechts één. God heeft je uniek gemaakt en heeft voor jou in deze wereld een taak. Je hebt van Hem talenten ontvangen, in combinatie met je persoonlijkheid, en een al dan niet stimulerende omgeving, kun je aan de slag gaan om jezelf te ontwikkelen, zodat je kunt groeien. Leven in balans is niet op de bank blijven zitten en wachten totdat je doodgaat. Nee, leven in balans betekent dat je in actie komt, dat je vragen stelt, dat je groeit en dat je jouw talenten ontwikkelt. Dan kun je vrucht dragen en uitdelen aan andere mensen. In hoeverre ben jij bezig je talenten goed te beheren?

 

Genieten

God heeft de schepping zo prachtig gemaakt! Er zijn nog zoveel onontdekte plekjes op de wereld. We mogen genieten van de natuur, we mogen in de natuur tot rust komen, ons bezinnen, ons opladen met energie, genieten van alle mooie dingen in het leven. Zelfs in de diepste nood geeft God (kleine) lichtpuntjes. Open je ogen, open je hart en ontvang de zegeningen die God je wil geven. God is heilig en almachtig, Hij is echter ook een liefdevolle Vader die ervan geniet om zijn kinderen te zien genieten. Genieten geeft je een dankbaar hart en een dankbaar hart is erop gericht om liefde uit te delen, om anderen gelukkig te maken. Niet vanuit nood, wel vanuit overvloed. Hoe ga je om met de zegeningen die God jou wil geven?

 

Gezond leven

Helaas zijn in dit leven gezondheid en ziekte een realiteit. Als jij je hele leven gezond hebt geleefd, kun je nog steeds met ziekte geconfronteerd worden. Wanneer je gezond leeft, ook al is er gebrokenheid in je leven, geeft dit vreugde. God heeft een overvloed gegeven aan vruchten, groenten, zaden, vis en vlees. Je kunt ervoor kiezen om je maag vol te stouwen met vette happen en snelle gerechten. Dan mis je echter de helft van het plezier dat heerlijk eten kan geven. Tijd maken om regelmatig te bewegen en voldoende te slapen, dragen bij aan een goed functioneren, en we voelen ons beter. Hoe zou je een gezonder leven kunnen leiden?

 

Liefhebben

De belangrijkste vraag die je jezelf elke dag kan stellen is: Heb ik vandaag liefgehad? Het is prachtig als je God dient door het lezen van de Bijbel en te bidden, het is geweldig als je groeit in je talenten, als je geniet van alle goede dingen en als je gezond leeft! Het allerbelangrijkste blijft staan: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.’ Matteüs 22:36-39 Als God jouw hart mag vullen met zijn liefde, dan kun je niet anders dan met zijn ogen naar de wereld kijken. “als uzelf” vergeten christenen nogal eens. ‘Je moet vooral anderen liefhebben en niet zo zeuren over jezelf’. Maar dat kan niet! Je kunt geen zuurstof uitdelen, als je zelf geen zuurstof hebt. Hoe zit het bij jou met liefhebben?

 

Tips en vragen

Hoe ga je in deze zomerperiode aan de slag met tijd nemen voor God, jezelf en anderen en daarbij ontdekken wat voor jou belangrijk is? Je kan bijvoorbeeld de volgende drie dingen inplannen om God, je naaste en jezelf lief te hebben, om je geloof te voeden, te groeien, te genieten en gezond te leven:

Stille tijd. Het is ontzettend belangrijk om alleen te zijn met God als je écht opgeladen wilt zijn en blijven. Dit hoeft niet per se met je bijbeltje aan tafel – zoek een vorm die voor jou werkt.

Stiltetijd. Neem tijd met jezelf; tijd om te reflecteren op je leven. Probeer eens zonder muziek en input van elektronica tot rust te komen, zoek input vanuit de natuur en ga ontdekken wie jij bent en wat jij belangrijk vindt.

Liefdestijd. Breng tijd door met je partner, je gezin en je vrienden. Heb aandacht voor elkaar. Denk niet te ingewikkeld: spelletjes doen is een prachtige manier om tijd met je gezin door te brengen. Of geniet van elkaar rondom de tafel tijdens een lange zomeravond op het balkon of in de tuin.

 

Deze blog is een bewerking van een artikel van Carianne Ros in CV Koers rubriek, juli/augustus 2011 en een interview met Carianne voor Visie 2014, nr. 35


De Bijbelteksten in deze blog zijn ontleend aan de NBV, © Nederlands Bijbelgenootschap 2004

 

 

Ja, ik wil leven in balans!

Ontvang NU

het gratis e-boek

VAN DROOM TOT DOEL!

In tien stappen bereiken wat je echt wilt en leven vanuit Gods roeping voor jou!

We willen je graag inspireren en bemoedigen vanuit de Bijbel.

Meld je aan voor de inspiratiebrief en ontvang het e-boek.

Vraag? Opmerking? Tip? Gebedsverzoek?

Social Media