De verleiding van eten

Wat is jouw grote verleiding als het om eten gaat? Hoe komt het dat je niet van chocola, gebakjes, drop, chips, en vul zelf verder in kan afblijven? De vraag die je aan jezelf kan stellen is: wanneer kun je niet van deze aantrekkelijkheden afblijven? Vaak eten we uit gewoonte, uit verveling of uit onverwerkte emoties,

zonder dat we per se zin hebben om te eten of trek hebben.

Als je dit probleem niet aanpakt, kom je steeds weer in de verleiding toch datgene te eten wat je eigenlijk niet wilt eten.

Heel veel keuzes, ook wat eten betreft, maken we op de automatische piloot zonder erover na te denken. Wat kun je veranderen door er wel over na te denken en je bewust te worden van je doen en laten ook wat betreft het omgaan met eten?

Breng jezelf niet in verleiding

Als je weet dat chocola of gebakjes of drop of chips of… je zwakke plek is, zorg dan dat je in de supermarkt de plek waar het staat niet opzoekt, zodat je niet in de verleiding komt om het te kopen, voorkom dat je het in huis hebt, en zorg voor een goed alternatief. Zet de gewoonte om bijvoorbeeld chips te eten om in iets anders bijvoorbeeld een stuk fruit. Als je echt verslaafd bent aan iets, dan zal hier wel even wat tijd overheen gaan. Als jij jezelf belooft dat je alleen eet als je daadwerkelijk trek hebt, dan is het al gemakkelijker om eerlijk te zijn tegen jezelf en niet zomaar een zak chips leeg te eten. Elke keer als je trek hebt, neem dan een glas water. Wacht dan heel even totdat de trek gezakt is. Heb je dan toch nog trek, dan kun je best iets eten wat ook voedt.

 

Emoties weg eten bestaat niet

Zorg voor afleiding zodra je merkt dat de emoties je te veel worden. Emoties weg eten bestaat niet. Het is een leugen! Deal met je emoties. Laat ze er zijn, ga er dwars doorheen. Dan huil en krijs je een middag? Nou en! Beter dat, dan dat je gaat snaaien en je vervolgens ook nog eens schuldig voelt over de extra kilo´s. Eet je uit verveling kies dan om dingen te doen waar jij blij van wordt en ontdek hoe je verveling en negatieve emotie weg kan spoelen op een andere manier dan het grijpen naar zoetigheden o.i.d.

 

Ken je eetgewoonten en je eetlust

Wanneer je eet, maak er dan een feestje van. Ga aan tafel zitten en dek de tafel. Als je op een gezonde en fijne manier met eten wil omgaan, dan is het belangrijk je eten te proeven. Dit kan alleen als je bewust eet. Vermijd om te eten voor de televisie of terwijl je de krant leest. Neem kleine hapjes, kauw goed en eet langzaam. Stop wanneer je geen zin meer hebt. Het duurt even voor je hersenen een seintje krijgen dat je genoeg gegeten hebt, stop op tijd. Kies één of twee bewuste momenten op een dag waarop je iets neemt wat je lekker vindt, zoals een stukje pure chocola bijvoorbeeld bij de thee/koffie in de middag of een dessert en beperk de hoeveelheid. Leer jezelf aan om het  'nu willen hebben' uit te stellen tot die tijden.

 

Om over na te denken

1. Hoe is het bij jou? Neem je eetgewoontes eens onder de loep? Ben je een emotie-eter? Heb je regelmatig het gevoel dat je teveel eet en teveel extra's neemt? Waar ligt dat aan?

2. Welke keuzes zou je kunnen maken om minder in verleiding te komen om bijvoorbeeld zoetigheden tot je te nemen? Hoe kun je anders met emoties omgaan?

3. Spreuken 25:16 'Als je honing hebt gevonden, eet dan niet meer dan goed voor je is, spaar je maag, anders braak je het uit.' Wat heeft deze tekst jou te zeggen?

 

Dit is de tweede blog in een serie over verleidingen in ons leven. In de laatste blog van deze serie komen vijf stappen aan de orde om verleiding te weerstaan.

 

Bewerking van een onderdeel van "De kracht van verleiding", werkboekje bij een workshop van Carianne Ros, Eva-dagen 2011 (Evangelische Omroep)

 

De Bijbeltekst in deze blog is ontleend aan de NBV, Nederlands Bijbelgenootschap 2004

Ja, ik wil leven in balans!

Ontvang NU

het gratis e-boek

VAN DROOM TOT DOEL!

In tien stappen bereiken wat je echt wilt en leven vanuit Gods roeping voor jou!

We willen je graag inspireren en bemoedigen vanuit de Bijbel.

Meld je aan voor de inspiratiebrief en ontvang het e-boek.

Vraag? Opmerking? Tip? Gebedsverzoek?

Social Media