Ontdek jouw unieke doelgroep
Vorige week had ik zó’n enorm mooi en leuk gesprek! Ik sprak Maria voor het eerst, maar we spraken duidelijk dezelfde taal. Ik had echt meteen een klik met haar en dat gaf echt zoveel energie. Echt heerlijk om iemand te mogen inspireren en bemoedigen die begrijpt wat je wilt zeggen en die juist door jouw woorden geïnspireerd wordt om het roer radicaal om te gooien en betere keuzes te maken.
Echt, ik (Carianne) blijf het zeggen: Bijbels Coachen is het mooiste vak ter wereld!
Geniet jij er ook zo van om goede gesprekken met mensen te hebben, waarbij je echt weet en voelt dat je hen verder kunt helpen? Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat je ook weet wat jouw unieke doelgroep is! Want iedereen is uniek. En zoals jij als coach bent, spreek je bepaalde mensen aan en stoot je sommige mensen af. En dat is prima! Want je kunt toch niet iedereen helpen, hoe graag je dat ook zou willen.
En er zijn bepaalde mensen die jij juist geweldig goed kunt helpen. Hoe leuk en mooi is het, wanneer jij weet wie dat zijn. Want die mensen behoren tot jouw unieke, of liever gezegd ideale doelgroep!
Zo herken jij jouw ideale doelgroep:
- Het zijn mensen waar je blij van wordt.
- Ze hebben problemen die jij interessant vindt en waar je graag meer over wilt weten, zodat je je cliënten nog beter kunt helpen.
- Je spreekt dezelfde taal, waardoor je elkaar makkelijk begrijpt.
- Je krijgt energie van een coachtraject met ‘dit soort mensen’.
- Je cliënt boekt goede, snelle vooruitgang, juist omdat jullie zo goed op één lijn zitten.
Hoe trek je deze doelgroep aan?
Eigenlijk heeft het aantrekken van deze doelgroep alles te maken met het herkennen van jouw unieke doelgroep. Om jouw ideale doelgroep te ontdekken, kun je op de volgende drie punten letten.
-
Spreek je eigen taal
Ik moest denken aan de toren van Babel. Zolang de mensen elkaar begrepen en verstonden, konden ze goed samenwerken en samen aan één project werken. Maar op het moment dat ze een andere taal spraken, lukte dat niet meer. Juist daarom is het heel belangrijk dat je je eigen taal spreekt: zodat je díe mensen aantrekt naar jouw praktijk die jij het allerbeste kunt helpen. Juist zij zullen heel enthousiast worden van wat je vertelt en meteen willen implementeren wat je aanreikt. Terwijl anderen je aanstaren en gewoon niet weten wat je nu precies van ze verwacht…
-
Durf ‘nee’ te zeggen tegen mensen die niet tot jouw unieke doelgroep behoren
Wees duidelijk: wie wil je waarmee helpen? Ja, dat betekent automatisch dat je mensen buitensluit. En dat klinkt zo onaardig, want als coach willen we zo graag zoveel mogelijk mensen helpen… Maar wees eens eerlijk: gaat het om de kwantiteit of om de kwaliteit? Wil je niet veel liever een paar mensen echt heel goed helpen, zodat ze resultaat gaan boeken en vrucht gaan dragen, in plaats van veel mensen een beetje?
-
Word expert!
Als jij (vooral) werkt met mensen die tot jouw ideale doelgroep behoren, dan word je steeds beter in het helpen van ‘dit soort mensen’ met deze specifieke problematiek. Dat is niet alleen leuk en interessant, maar het zorgt er ook voor dat de mond-tot-mond reclame haar werk gaat doen, omdat jij op een gegeven moment gezien wordt als specialist of expert op dat gebied. Resultaat? Nog meer mensen die passen bij jouw ideale doelgroep!
Wil jij met energie en vreugde werken? Wees dan concreet in je communicatie in wie jij het beste kunt helpen en bid (en werk!) dat God juist hen op je pad zal brengen.
Boekentip
Geboren om te vliegen – Henk Stoorvogel en Eugène Poppe
Verlang jij ernaar om nu eindelijk te mogen vliegen? Wil jij een goede focus ontwikkelen, een gezonde groei nastreven en je bestemming als volgeling van Christus helder krijgen? Lees dan: Geboren om te vliegen. Ik (Carianne) heb het in één adem uitgelezen. Ik vond het echt prachtig hoe de schrijvers, aan de hand van de metafoor van een arend krachtige Bijbelse principes uitlegden over groei en ontwikkeling. En daarin vooral ook de wetenschap dat God Zelf de wind onder onze vleugels geeft!