WAT NOU ALS JE EEN HEKEL HEBT AAN SOCIAL MEDIA?

Vroeger was het zo lekker overzichtelijk. Je was onderdeel van het sociale systeem dat dichtbij was: de familie die bij je in de buurt woonde, een paar mensen van je werk of uit de kerk en de buren. Nu kun je mensen over de hele wereld ‘kennen’ én contact met ze hebben via alle mogelijke social media.

Steeds vaker horen we over hoe goed en belangrijk het is om social media te gebruiken als je je praktijk bekendheid wilt geven. En in alle eerlijkheid: TotalBalance zou nooit zo’n mooi netwerk zijn geweest als we geen social media zouden hebben ingezet. Nou zijn er heel wat coaches die enthousiast bezig zijn met hun social media. En uiteraard hebben we het hier niet over het hebben van een website, want dat is echt wel noodzakelijk als je gevonden wilt worden. Maar wat nou als je social media helemaal niet leuk vindt?

Ten eerste is het belangrijk dat je je bewust bent of wordt van je aversie tegen social media. Als je enigszins deelneemt aan het sociale leven in deze Westerse maatschappij, dan krijg je  hoe dan ook te maken met social media. En als je daar een hekel aan hebt, dan kun je er heel chagrijnig of somber van worden. Sterker nog: er zijn mensen die overspannen worden van het feit dat de social media zo’n grote druk op hun leven legt. 

Waarom heb jij zo’n hekel aan social media? Gaat het te snel? Geeft het je teveel onrust? Kost het je teveel tijd? Ben je bang dat je niet zoveel likes krijgt wanneer je iets schrijft, of dat je zelfs haatmails zal krijgen? Vind je het vervelend om privé-dingen met anderen te delen? Ben je eraan verslaafd en wil je er daarom vanaf? Als je nadenkt over jouw reden van ‘een hekel hebben aan social media’, kom je er misschien achter dat je het eigenlijk wel leuk vindt, maar dat je niet goed weet hoe het werkt, of hoe je het aan moet pakken. Of misschien wil je wel zakelijk actief zijn op social media, maar niet privé, of juist andersom… 

Daarnaast is dit ook van belang: wees niet bang om social media níet of nauwelijks te gebruiken. Ja, social media helpt je om zichtbaar te zijn, maar wie zegt dat je op die manier gezien wil worden? En ja het helpt je om waarde te leveren aan de mensen om je heen, maar alleen wanneer zij ook daadwerkelijk je berichten lezen. En ja, de social media kunnen je heel goed helpen bij het vinden van nieuwe cliënten. 

Maar, als je er echt een hekel aan hebt en als het je teveel stress geeft om met de social media bezig te zijn, wees dan niet bang om het gewoon niet te gebruiken, maar: wees sociaal op de manier die wél bij je past. Je kunt op vele verschillende manieren deelnemen aan het sociale leven, en misschien is het voor jou beter om een andere manier te zoeken om je praktijk zichtbaar te laten zijn. 

Misschien past het bij je om een leuke workshop te organiseren, zodat mensen kennis kunnen maken met jou als coach. Misschien kun je flyers ophangen in je kerk of in de buurt. En vergeet ook de mond-op-mond reclame niet! Als jij je cliënten goed hebt kunnen helpen, vraag hen dan om jouw ‘ambassadeurs’ te worden. Wellicht kennen zij wel weer mensen die ook hulp nodig hebben. Laat ze een mooie feedback achterlaten op je website of op hún social media kanalen.

Vanuit TotalBalance investeren we sámen in de social media. Op die manier hoeven de coaches niet alles zelf te regelen, te schrijven en te betalen, maar kunnen we samenwerken in het zichtbaar maken van al die verschillende mooie praktijken met christencoaches.

Op welke manier wil jij jouw praktijk zichtbaar maken?
Als TotalBalance coach kun je lid worden van ons TotalBalance netwerk.
Benieuwd of TotalBalance bij jou past? Meld je aan voor het online Coach Event.

Boekentip

Gevraagd worden – Hugo Bakker

Ben jij als trainer, coach, adviseur of spreker een kei in je vak maar vind je het lastig om je publiek te bereiken, je workshop te vullen of nieuwe klanten aan te trekken? Dan is dit boek er voor jou! Hugo ken ik (Carianne) als een enorm liefdevol gedreven mens die heel graag zijn klanten helpt. Hij zegt zelf over dit boek: ‘als trainer/coach heb ik heel lang gezocht naar een manier om moeiteloos klanten aan te trekken. Ik heb daarom tien bekende en succesvo

lle trainers, coaches en sprekers die vaak ‘gevraagd worden’, de vraag gesteld: ‘Hoe ben jij zo succesvol geworden?’ Deze succesverhalen heb ik vertaald in een stappenplan.’ Een mooi helder boek wat lekker vlot leest door de verschillende interviews die erin staan.

Bestel het boek direct via Bol.com