WIL JIJ GOED LEREN LUISTEREN?

Goed kunnen luisteren is een kunst en voor excellente coaches en pastorale medewerkers een absolute must. Ieder mens wil gehoord en gezien worden. Maar soms ben jij de enige die werkelijk wil weten hoe het echt met iemand gaat! Dus neem dan ook de tijd om te luisteren naar het antwoord. 

Goed luisteren is een van de belangrijkste vaardigheden! En het mooie is: je leert het aan en je kunt er steeds beter in worden, wanneer je je er bewust van bent dat luisteren zo belangrijk is. Je hulpvrager zal je (onbewust) testen of je wel echt luistert. En hoe beter je luistert (en dus op de juiste momenten je mond houdt), des te meer zal hij of zij je in vertrouwen vertellen. 

Wil jij de basisvaardigheden van effectief pastoraal coachen leren?
Schrijf je dan nu in voor het gratis LIVE WEBINAR Effectief Pastoraal Coachen van 22 december 2021!

Bij deze alvast twee tips:

1. Goed luisteren is liefhebben

Door te luisteren laat je merken dat je de ander belangrijk vindt. Je neemt de verhalen van je hulpvrager serieus en daarmee laat je zien dat je hem/haar serieus neemt. Door aandachtig te luisteren, zal je hulpvrager weten dat je hem/haar waardeert. Het gaat niet om jou, het gaat om de ander. 

Je stelt een vraag en je wacht op het antwoord. Ook als je hulpvrager daar eerst over na moet denken. Al is het verleidelijk om ondertussen allerlei andere dingen te bedenken, hoe ‘leger’ je je hoofd kunt maken en op de ander gericht kunt blijven, des te beter zul je luisteren. En ook kunnen herhalen wat je hulpvrager zegt, zodat je zijn/haar gedachten verwoordt en niet die van jou. Ook Jezus stelde vaak vragen en kon goed luisteren naar mensen. ‘Wat wil je dat ik doe?’ Hij legde het de ander niet in de mond, maar Hij vroeg ernaar. Zodat de ander zélf kon nadenken over wat hij of zij zou willen.

2. Goed luisteren is onthouden

Niets is zo irritant als je hulpvrager die iets drie keer moet vertellen, omdat je niet onthouden hebt wat hij of zij in een vorig gesprek al heeft verteld. Als hulpvrager wil je dat jouw (pastorale) coach weet wat je een vorige keer verteld hebt. Ook al heeft hij of zij nog dertig andere pastorale gesprekken te voeren. 

Je wilt op het moment dat jij op de bank zit, het gevoel hebben dat je belangrijk bent voor die ander. Ook al loopt je pastorale coach/medewerker maar een tijdje met je op. Want die echte aandacht, dat geeft vertrouwen. 

En vanuit vertrouwen kan je hulpvrager beter zijn/haar hart luchten en ontdekken wat er werkelijk in zijn/haar innerlijk afspeelt. Dus doe je best om te onthouden wat je hulpvrager belangrijk vindt. En als je niet zo’n goed geheugen hebt, schrijf dan de belangrijke verhalen, data, tijdstippen, jubilea en verjaardagen op, zodat je er later nog eens naar kunt vragen. 

Zegen gewenst in het goed luisteren deze week!

Wil jij graag handvatten hebben om betere pastorale gesprekken te voeren?
Schrijf je in voor de eenmalige LIVE WEBINAR Effectief Pastoraal Coachen met de knop hieronder!

Boekentip

Harthorend  – Harry van de Pol

Er is genoeg materiaal te vinden over de ‘buitenkant’ van luisteren: wat je moet doen om bij de ander als goede luisteraar over te komen. Dit boek wil de lezer helpen zich bewust te worden van de ‘binnenkant’ van luisteren, om vandaar uit te groeien als luisteraar. Het is geschreven vanuit de overtuiging dat luisteren naar de binnenkant de sleutel is tot persoonlijke ontwikkeling én het verbeteren van (werk)relaties.
Twee principes zijn hierbij leidend: 1) je kunt niet goed luisteren naar een ander als je niet eerst hebt leren luisteren naar jezelf en 2) luisteren is in essentie een gevende beweging.

Een enorm waardevol boek als je écht wilt leren luisteren!